Dansk Folkeoplysnings Samråd



Printvenlig udgave af siden Printvenlig

Her er du:


Bollywood som blikfang for højskolerne

17. marts 2003

Højskolen skal afspejle den tid og det samfund, den eksisterer i. Men det gør den ikke, så længe lærer- og deltagersammensætningen ikke afspejler nutidens interkulturelle Danmark. Derfor har højskolerne sat sig for at hverve deltagere blandt etniske minoriteter. Men hvordan gør man det! Højskoleforeningen lancerede torsdag den 11. marts en kampagne, der bruger Bollywoods filmiske underholdningsunivers som trækplaster for danske højskoler. 

Projektleder Khuram Shehzad fra Folkehøjskolernes Forening har sammen med et reklamebureau og utallige frivillige konsulenter udarbejdet det farverige hvervemateriale, som helst skal kunne findes overalt hvor unge med minoritetsbaggrund kommer: kiosker, sprogskoler, ungdomsklubber, gymnasier m.v. Materialet omfatter ud over en mappe med information om højskolerne, kontakt- og postkort, plakater og pjecer - altsammen med en libertinsk filmstjerne med fugtige slyngeløjne på forsiden.

Bollywood er et indisk, men også verdenskendt film- og underholdningsunivers, som har opnået noget nær kultstatus. Den gennemgående narrative struktur i Bollywoodproduktioner er spundet over følelser i klassiske temaer: mennesker mødes, skilles, elsker, hader - gerne piftet op med lidt sang og dans, ganske som på højskolen.

Højskolen er helt ukendt i mange indvandrerkulturer, mens fænomener som Bollywood og tilsvarende etniske universer er en integreret del af de unge efterkommeres hverdag. Derfor er Bollywood velvalgt som grafisk platform - et fængende kulørt univers i minoriternes eget kulturelle billedsprog. Hvervekampagnen signalerer balance mellem et underholdende og et seriøst budskab. Det faglige er seriøst og meritgivende. Det underholdende er forankret i fællesskabet, som binder sig til det sociale og personlige udbytte.  

Hvis du vil vide mere om minoriteter og højskoler, så klik ind på www.minoriteter.hojskolerne.dk  - en ny hjemmeside, hvor man vil kunne finde oplysninger om folkehøjskoler, deres integrationsindsatser, specielle tiltag rettet mod efterkommere og oplysning om højskolen på otte forskellige sprog.  Desuden vil der være en liste med ressourcepersoner, foredragsholdere, samarbejdspartnere og links til organisationer, der arbejder med etniske minoriteter.